Valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun

Valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun

”Valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun” on lause, joka saa paljon pahaa mieltä aikaan, niin hakijassa, kuin rekrytoijassakin.

Tämän artikkelin taustalla on oma tuore kokemukseni, jossa asiakkaan kanssa yhteistyössä tehty rekrytointiprosessi saatiin hienosti saatettua loppuun ja kaikki olivat tyytyväisiä lopputulokseen. Vai olivatko? Kuitenkin asioiden toinen puoli jäi vaivaamaan minua sisäisesti. Jouduin olemaan jälleen se ikävä viestintuoja, joka kertoi muille hakijoille, että he eivät tulleet tällä kertaa valituksi.

Pahimmillaan tämä tuttu lause ”Valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun” murskaa unelmia, lannistaa ja saa omanarvontunteen horjumaan. Varsinkin, jos näitä viestejä tulee useita perättäin tai niitä joutuu lähettämään henkilöille, joiden puolesta tuntuu aidosti pahalta. Mitä tälle asialle voisi sitten tehdä?

Mitä hakija voi tehdä tässä tilanteessa?

Valitettavasti valintamme ei kohdistunut sinuun

Ensimmäiseksi suosittelen lämpimästi varmistamaan, että haitko oikeaa paikkaa? Olitko potentiaalinen hakija edellytysten suhteen vai kokeilitko kepillä jäätä, jos he eivät löytäisikään kriteereihinsä sopivaa hakijaa?

Toisena pyytäisi kiinnittämään hetkeksi huomiosi lähettämääsi mahdolliseen hakemukseen ja ansioluetteloosi. Olitko kohdentanut ne tähän paikkaan? Olivathan ne varmasti päivitettyjä? Näkyikö niistä aito kiinnostus juuri tätä työtä kohtaan? Pystyitkö erottumaan dokumenteillasi tarpeeksi muista hakijoista? Jos vastasit näihin kaikkiin kysymyksiin kyllä, niin siinä tapauksessa joku muu saattoi yksinkertaisesti olla vain tällä kertaa sopivampi hakija. [Tämä voi tuntua kurjalta, mutta joskus vain käy niin, että on monta yhtä hyvää hakijaa samalla viivalla ja sopivimman valitseminen on yritykselle työn ja tuskan takana.]

Jos taas yhtään epäröit vastauksesi kanssa, niin pyydäthän ulkopuolisen näkökulman ja luetutat asiakirjasi jollain sopivalla henkilöllä. Näin voit löytää monta kehityskohdetta, sillä usein omille teksteilleen tulee sokeaksi jossain kohtaa.

Kolmantena rohkaisen laittamaan viestiä rekrytoijalle ja kysymään mistä asioista paikka jäi saamatta itsesi kohdalla. Valmistaudu kuulemaan mahdollinen kehittävä palaute, äläkä loukkaannu siitä, vaan keskity asian korjaustoimenpiteisiin jatkoa ajatellen. Älä myöskään ala tivaamaan miksi valittu henkilö oli parempi tai mitä hänellä oli sellaista mitä sinulla ei ollut.

Mikäli olit oikeasti kiinnostunut paikasta, niin voit kertoa viestissäsi avoimesti myös sen, että jäi harmittamaan, ettet tullut valituksi ja kertoa olevasi jatkossakin kiinnostunut myös muista mahdollisista aukeavista paikoista.

Neljäntenä toivon, että jaksat kaikesta huolimatta pitää toivoa yllä ja jatkaa sinnikkäästi etsimistä. Oikea paikka avautuu Sinulle varmasti jossain kohti, kun jaksat vain yrittää myös epätoivon hetkellä. Pyydä tsemppausapua herkästi muilta, äläkä jää yksin asian kanssa.

Mitä rekrytoija voi tehdä omalta osaltaan?

rekrytointi

Ensinnäkin ole ystävällinen ja vaivaudu ilmoittamaan prosessin etenemisestä ja mahdollisesta tippumisesta hakijoille mahdollisimman reaaliaikaisesti. Ihan sama onko heitä kymmenen, sata vai tuhat. Tämä on yrityksenne elintärkeää jo ihan työnantajamielikuvan kannalta nyt ja jatkossa. Ja jos vielä mahdollista, niin personoi viestiä ikävästä sanomasta huolimatta. Voit kuitenkin olla reilu ja kertoa prosessista pudonneille hakijoille montako hakemusta paikkaa koskien tuli. Jo näinkin pieni asia antaa näkökulmaa siihen, miksei itse tullut valituksi tällä kertaa. Voit myös kiittää hakijaa kiinnostuksesta yritystänne kohtaan ja kehottaa hakemaan myöhemminkin avautuvia paikkoja. Ja taas sataa pisteitä työnantajamielikuvan laariin.

Toiseksi olethan valmis vastaamaan mahdollisiin hakijoiden lisäkysymyksiin heitä itseään koskien? Vaikka olisi kuinka kiire tahansa, niin viesteihin vastaaminen ei vie kauaa aikaa, mutta sillä on jälleen kauaskantoiset seuraukset. Olethan myös rehellinen kyselijöille, vaikka tuntuisi kuinka ilkeästä kertoa oikea syy. Vain sillä voi saada aikaan kehitystä hakijassa, tee siis hänelle palvelus. Keskitä vastauksesi myös häneen liittyviin kriteereihin, äläkä rupea kertomaan miksi tai miten valittu hakija oli parempi vaihtoehto.

Huomioithan, että vaikka hakija olisi ollut mielestäsi täysin geneerinen, niin hän ei välttämättä ole vain osannut hakea paikkaa oikein kaikkien nykytrendien mukaan. Kuitenkin hän saattoi toivoa työllistyvänsä ihan yhtä paljon, kun sekin hakija, joka osasi esittää kaikki mahdolliset sirkustemput. Joskus luonnollisesti oletamme vaistomaisesti geneeristen hakijoiden olevan ”hupihakijoita” tai hakemiseen pakotettuja.

Kolmanneksi kannattaa laittaa korvan taakse hyvät hakijat jatkoa ajatellen. Et voi koskaan tietää milloin tulee tarve hyvälle osaajalle ja kuinka paljon helpompaa onkin ottaa yhteyttä tähän hyvin palveltuun aiemmasta hausta tippuneeseen hakijaan, kuin käynnistää jälleen kokonaan uutta rekrytointiprosessia.

Neljänneksi saako rekrytoijasta tuntua pahalta sanoa ”Ei kiitos tällä kertaa”? Kyllä saa ja oikeastaan vähän pitääkin, se on inhimillisyyttä, jota ei pidä koskaan kadottaa. Vaikka oltaisiin suuren yrityksen HR-muurien takana, niin tässäkin tapauksessa on kyseessä ihmiset, jotka ovat yhteisen asian äärellä.

-Mia

Ps. Harkitusta sanavalinnastani huolimatta en koskaan suosittele käyttämään sanamuotoa ”valitettavasti”. Ei valitella, pahoitellaan mieluummin ?

Seuraa minua LinkedInissa, Instagramissa, Facebookissa tai Twitterissä ja inspiroidu ajankohtaisista asioista!

Jätä kommentti

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.