joulukalenteri

❤ Tervetuloa työssä jaksamisen joulukalenteriin ❤

1.12.

Luukku 1

Tutustu tai verkostoidu tänään yhteen uuteen ihmiseen.

Tyyli ja foorumi on vapaa. Pääasia on, että saat yhden uuden mielenkiintoisen ihmisen verkostoosi. Muut ihmiset ovat tärkeä voimavara arjessa jaksamiseen, kokemusten vaihtamiseen ja Sinulle tärkeiden asioiden jakamiseen.

2.12.

Luukku 2

Pysähdy kuuntelemaan itseäsi ja omaa jaksamistasi.

Kuuntele elimistöäsi, ajatuksiasi ja tunteitasi. Pohdi miten voit oikeasti tänään voit ja miten jaksat arjessa?


Joulukalenteri

3.12.

Luukku 3

Laita herätyskello soimaan huomenna 10 minuuttia myöhemmin.

Jos mahdollista, niin nipistä itsellesi 10 minuuttia ylimääräistä aikaa. Vaihtoehtoisesti voit käyttää ajan nukkumisen sijasta muuhun itsellesi mielekkääseen tekemiseen tai juoda vaikka aamukahvit kaikessa rauhassa.

joulukalenteri

4.12.

Luukku 4

Kerro työkavereille joku hyvä juttu.

Piristä jonkun työkaverisi päivää kertomalla tai lähettämällä hänelle jonkin hyvän jutun.

Se voi olla mikä tahansa, vaikka hauska kuva tai vitsi.

joulukalenteri

5.12.

Luukku 5

Tee tänään jotain hyvää muille.

Teko voi olla pieni ja arkipäivänen, keitä vaikka kahvit, pidä ovea auki tai laita kiva viesti jollekin. Pääasia on, että tunnet tehneesi jotain hyvää, mistä joku toinen on ilahtunut.

Joulukalenteri

6.12.

Luukku 6

Nosta malja itsellesi!

Tänään jokainen voi nostaa maljan itselleen siitä hyvästä, että olet selvinnyt tästä poikkeuksellisesta vuodesta. Ole ylpeä itsestäsi ja juhlista sitä!

Joulukalenteri

7.12.

Luukku 7

Pidä tauko.

Suunnittele itsellesi tänään ylimääräinen tauko, jonka myös toteutat. Tauko voi olla milloin tahansa ja voit viettää sen miten tahansa. Pääasia on, että lopetat hetkeksi kaiken tekemisen ja kuuntelet vaikka jonkin hyvän kappaleen tai keskityt hetkeksi vaikka vain hengittämään hiljaisuudessa.

Joulukalenteri

8.12.

Luukku 8

Kiitä työkaveria.

Jokainen meistä on ansainnut kiitoksensa, usein ne jäävät vain sanomatta arjen kiireessä.

Valitse tänään jonkin työyhteisösi jäsen tai läheinen ihminen ja kiitä häntä jostakin tekemisestään.

Työssäjaksaminen

9.12.

Luukku 9

Ole ajoissa kokouksessa.
 
Oli seuraava kokouksesi sitten fyysinen kokous tai etäkokous, niin päätä olla ajoissa. Vaikka tapanasi ei muutenkaan olisi myöhästellä kokouksista, niin kiinnitä tähän asiaan erityistä huomiota, että olet järjestänyt aikataulusi toimivasti.
Työhyvinvointi

10.12.

Luukku 10

Lounastreffit.

Sovi jonkun kanssa lounastreffit sopivalle päivälle. Voitte lounastaa fyysisesti tai etänä, kunhan puhutte lounaalla jostain ihan muusta kuin työasioista!


Työssä jaksaminen

11.12.

Luukku 11

Kiinnitä huomiota ergonomiaan.

Vietät päiväsi sitten työpaikalla tai etätöissä, niin kiinnitä tänään huomiota erityisesti työergonomiaan ja tarpeelliseen työn tauotukseen.

etätyö

12.12.

Luukku 12

Suunnittele miten aiot rauhoittua joulun pyhinä.
 
Käytä tänään hetki aikaa miettimällä, miten pystyt rauhoittumaan joulun pyhinä niin, että työasiat ei kummittele mielessä, vaan saisit oikeasti rentouduttua ja levättyä.
työuupumus

13.12.

Luukku 13

Mene ajoissa nukkumaan.

Tee tänään itsellesi palvelus ja koita mennä tänään ajoissa nukkumaan. Riittävän pitkät yöunet takaavat seuraavalle päivälle paljon paremman yleisfiiliksen!

 

työhyvinvointi

14.12.

Luukku 14

Kutsu joku virtuaalikahville.
 
Päätä kenen kanssa haluaisit viettää pienen jutustelutauon ja kutsu hänet virtuaalikahveille sopivana ajankohtana. Jos uskallat, niin kutsu kahveille joku vieraampi henkilö, johon haluaisit tutustua paremmin.
etätyö

15.12.

Luukku 15

Tee yksi rästiin jäänyt työtehtävä.

Meillä jokaisella on rästiin jääneitä hommia, oli ne sitten töissä tai vapaa-ajalla. Valitse tänään yksi (ja vain yksi!) rästiin jäänyt asia ja hoida se pois päiväjärjestyksestä. Voi miten ihana tunne siitä tulee, kun asia on hoidettu!

to do

16.12.

Luukku 16

 
Lopeta tänään työt ajallaan.
 
Päätä, että tänään et tee ylimääräisiä hommia, etkä venytä työpäivääsi yhtään. Tänään on aika lopettaa työt ajallaan ja keskittyä sen jälkeen ihan muihin asioihin.
 
 
työaika

17.12.

Luukku 17

Suunnittele huominen työpäivä valmiiksi.

Vietätpä huomisen työpäiväsi työpaikallasi tai etätöissä, niin tee suunnitelma päivän kulusta. Mitä aiot tehdä ja mihin aikaan. Muista pitää huomenna kiinni suunnitelmastasi!

alan vaihto

18.12.

Luukku 18

Happihyppely.
 
Tänään keskeytä työsi hetkeksi, oli se sitten minuutti tai kymmenen, niin käy ulkona ja hengitä hetki raikasta ilmaa.
työuupumus

19.12.

Luukku 19

Juo lämmin juoma.

Varaa tänään itsellesi pieni hetki aikaa, juo lämmin juoma ja keskity miettimään tulevaisuutta. Mitä toivot tulevaisuudelta? Mitä olet sen eteen valmis tekemään? Miten voit saavuttaa unelmasi?

tulevaisuus

20.12.

Luukku 20

Aamupala pitkän kaavan mukaan.
 
Nauti tänään aamupala pitkän kaavan mukaan ilmaan mitään kiirettä. Jos et ehtinyt toteuttaa kiireettömyyttä aamupalalla, niin voit korvata sen lounaalla tai iltapalalla.
stressi

21.12.

Luukku 21

Jaa joululaulu.

Ilahduta jotakin toista lähettämällä hänelle joululaulun. Voit toki valita jotain muutakin hyvää musiikkia, jos arvelet saajan ilahtuvan siitä enempi 😉

hyvinvointi

22.12.

Luukku 22

Kysy mitä työkaverille kuuluu.

Käytä tänään hetki aikaasi siihen, että kysy mitä työkaverille kuuluu. Tällä ei tarkoiteta siis small talkin omaista ”Kiitos ihan hyvää. Entä itsellesi?” -tyyppistä keskustelua, vaan sitä mitä hänelle oikeasti kuuluu tai miten hän jaksaa.

mitä kuuluu

23.12.

Luukku 23

Toivota hyvää ja rauhallista joulua
 
Käytä tänään pieni hetki ajastasi ja tuo joulumieltä mahdollisimman monelle hyvää joulua toivottamalla.
hyvää joulua

24.12.

Luukku 24

Rauhoitu ja nauti joulun tunnelmasta.

Tänään älä tee mitään ylimääräistä. Rauhoita mielesi joulun viettoon ja lepää mahdollisuuksien mukaan.

Hyvää ja rauhallista joulua!

hyvää joulua